Problemy z roamingiem Wi-Fi są jedną z najczęstszych przyczyn zerwania połączenia Wi-Fi i problemów z wydajnością. Zachowanie w roamingu jest nieprzewidywalne. Jak namierzyć przeszkody w zasięgu i roamingu, żeby działał jak najlepiej? Czy pojedyncze urządzenie sieci Wi-Fi może zmienić swoje zachowanie w roamingu ze względu na działanie innych aplikacji? Czy przeciążenie spowodowane zbyt dużą liczbą punktów dostępowych w pobliżu wpływa na roaming? Dowiedz się tego z poniższego tekstu.
Sprawdź zasięg sieci Wi-Fi
Zasadniczo zbyt mały zasięg spowoduje problemy z roamingiem. Jak więc zidentyfikujesz problemy z zasięgiem? Jest kilka prostych opcji:
1) Rozwiązywanie problemów z obszarem go powodującym— Do rozwiązania potrzebujesz tylko narzędzia, które pozwoli ci zmierzyć siłę sygnału wszystkich punktów dostępowych na określonym obszarze (wiele narzędzi dostarczy tych informacji). Pomiar siły sygnału AP pozwoli Ci potwierdzić, czy między punktami dostępowymi są jakieś obszary, które nie mają zasięgu (brak sygnału lub sygnał niższy niż -75 dBm).
2) Badanie witryny — Odbywa się poprzez wykonanie ankiety witryny, która pozwoli ci wygenerować graficzną reprezentację lub mapę cieplną tego, w jaki sposób Twoja sieć Wi-Fi zasięg sieci wygląda. Należy zauważyć, że zdecydowanie zaleca się przeprowadzanie badania witryny po wdrożeniu nowej sieci Wi-Fi. Następnie wykonujesz je co kilka miesięcy. Umożliwi to sprawdzenie, czy Twoja sieć Wi-Fi działa zgodnie z założeniami. Pozwoli także zidentyfikować wszelkie zmiany, które mogą powodować problemy z roamingiem w przyszłości.
Problemy z niskim zasięgiem są zwykle rozwiązywane przez dodanie większej liczby punktów dostępowych, użycie anten o większym zysku lub zwiększenie mocy nadawczej punktów dostępowych. Jeśli zdecydujesz się dodać ich więcej punktów dostępowych, uważaj tylko, aby nie dodać ich zbyt wiele. W przeciwnym razie możesz mieć problemy z roamingiem spowodowane przeciążoną siecią.
Przeciążona sieć i jej wpływ na roaming
Dodanie nowych punktów dostępowych w celu poprawy zasięgu lub wydajności sieci Wi-Fi wydaje się być pierwszym krokiem dla większości specjalistów IT. Jednak dodanie nowych punktów dostępowych może zepsuć cały projekt RF i spowodować, że administratorzy sieci stworzą więcej problemów niż rozwiążą. Gdy dodawany jest nowy punkt dostępowy, zwiększasz stopień nakładania się sygnału (sygnał wielu punktów dostępowych pokrywających ten sam obszar). Możesz mieć obszary budynku, w których masz mocny sygnał Wi-Fi pochodzący z wielu punktów dostępowych. Urządzenia klienckie gotowe do roamingu będą szukać punktów dostępowych z silnym sygnałem do roamingu. Jeśli urządzenie klienckie znajdzie wiele punktów dostępowych z silnym sygnałem pokrywającym w tym samym obszarze, będzie miał problemy z podjęciem decyzji, z którym punktem dostępowym powinien się połączyć (wszystkie mają dobry sygnał). Spowoduje to opóźnienie procesu roamingu, co wpłynie na wydajność używanych aplikacji.
Inną rzeczą, która może się zdarzyć, gdy masz zbyt wiele AP pokrywających ten sam obszar, jest nadmierny roaming. Dzieje się tak, gdy urządzenie klienckie wciąż znajduje punkt dostępowy z silniejszym sygnałem, a tym samym stale przemieszcza się między punktami dostępowymi. W ten sposób uniemożliwia pomyślne połączenie urządzenia klienckiego z siecią. Problemy z przeciążoną siecią mają proste rozwiązanie: wyłącz niektóre radia AP. Zamień je w czujniki włamań, analizatory widma, radia przechwytujące lub cokolwiek innego, co może być przydatne. Tylko upewnij się, że wystarczająco dużo z nich zostanie wyłączonych, aby nie więcej niż jeden AP miał znaczący sygnał w danym obszarze.
Sprawdź, czy Twoja sieć jest przeciążona
Kontrolery AP doskonale nadają się do konfiguracji i zarządzania wieloma punktami dostępowymi we wspólnej sieci. Nie są jednak idealne i zdarzają się błędy w konfiguracji. Na przykład, jeśli wszystkie punkty dostępowe w sieci nie są skonfigurowane z tymi samymi podstawowymi ustawieniami, roaming się nie powiedzie. Oto niektóre ustawienia, których potrzebujesz, aby były takie same dla każdego punktu dostępowego:
1) SSID – Aby urządzenie klienckie mogło pomyślnie przemieszczać się z jednego punktu dostępowego do drugiego, wszystkie punkty dostępowe muszą transmitować ten sam identyfikator SSID. Zauważ, że pisownia SSID na wszystkich AP musi być taka sama. Literówki, a nawet różnice między dużymi i małymi literami spowodują niepowodzenie procesu roamingu. Wszystko to, ponieważ urządzenie klienckie pomyśli, że punkty dostępowe są częścią różnych sieci.
2) Typ zabezpieczenia – Upewnij się, że typ zabezpieczenia używany przez każdy identyfikator SSID jest skonfigurowany w ten sam sposób w każdym punkcie dostępowym. Jeśli dla tego samego identyfikatora SSID zostaną użyte różne typy ustawień zabezpieczeń, proces roamingu zakończy się niepowodzeniem.
a. Pamiętaj, że obecnie wiele kontrolerów punktów dostępowych ma zastrzeżone technologie. Pozwalają one im pominąć proces ponownego uwierzytelniania podczas roamingu. Ma to na celu przyspieszenie procesu (szybki roaming).
3) Poświadczenia bezpieczeństwa — oprócz upewnienia się, że każdy identyfikator SSID używa tego samego rodzaju zabezpieczeń w każdym punkcie dostępowym, upewnij się, że używane są te same poświadczenia bezpieczeństwa. Jeśli z jakiegoś powodu poświadczenia bezpieczeństwa między punktami dostępowymi nie są zgodne, ponowne uwierzytelnienie zakończy się niepowodzeniem, co spowoduje niepowodzenie procesu roamingu.
4) Ukryty identyfikator SSID — niektóre urządzenia klienckie mogą mieć problemy z roamingiem, gdy używasz ukrytego identyfikatora SSID. Te urządzenia klienckie potrzebują więcej czasu na znalezienie ukrytych sieci lub po prostu nie lubią ukrytych sieci, co spowoduje niepowodzenie procesu roamingu.
- Musisz pamiętać, że nie dotyczy to każdego urządzenia klienckiego. Wiele urządzeń klienckich będzie wędrować bez problemu, nawet jeśli używane są ukryte identyfikatory SSID.
Dodatkowa pomoc dla zasięgu
Jeśli moc nadawania skonfigurowana w punkcie dostępowym jest zbyt wysoka, urządzenie klienckie pozostanie połączone z punktem dostępowym, podczas gdy powinno być w roamingu do innego punktu dostępowego (syndrom lepkiego klienta). Najlepszą praktyką w Wi-Fi jest posiadanie zasięgu dodatkowego punktu dostępowego pokrywającego się z zasięgiem podstawowego punktu dostępowego (na innym kanale) i wystarczających poziomów sygnału (np. powyżej -67 dBm). Jeśli w obszarze pokrycia nie ma drugiego punktu dostępowego o wystarczającym poziomie sygnału, urządzenie klienckie nie może się przemieszczać.
Jeśli chodzi o identyfikację problemów z konfiguracją AP, najłatwiej jest użyć narzędzia, które pozwoli potwierdzić, że wszystkie AP w sieci są skonfigurowane w ten sam sposób. To narzędzie powinno przynajmniej zapewniać widoczność identyfikatora SSID, typu zabezpieczeń i ustawień transmisji (ukryty identyfikator SSID lub nie) używanych przez każdy punkt dostępowy w Twojej sieci Wi-Fi.
Problemy z konfiguracją punktu dostępowego można łatwo rozwiązać za pomocą kontrolera punktu dostępowego, który zapewnia te same ustawienia dla każdego punktu dostępowego. Jeśli do zarządzania różnymi punktami dostępowymi używanych jest wiele kontrolerów, upewnienie się, że każdy kontroler AP używa tej samej konfiguracji, powinno pomóc w rozwiązaniu wszelkich wykrytych problemów z roamingiem Wi-Fi.
Niepodłączone urządzenia Wi-Fi
Wydaje się sprzeczne z intuicją, że niepołączone urządzenie Wi-Fi może mieć większy wpływ na wydajność niż podłączone urządzenie. Problem polega na tym, że czas antenowy, który można zdefiniować jako czas, jaki sygnał Wi-Fi spędza w powietrzu, może być różny dla każdego urządzenia Wi-Fi. Powodem jest to, że urządzenia Wi-Fi korzystają z protokołu zwanego dynamicznym przełączaniem szybkości (DRS). Umożliwi on Twoim urządzeniom Wi-Fi przełączanie między różnymi szybkościami transmisji danych w razie potrzeby (szybkość transmisji danych to szybkość przesyłania danych przez kanał komunikacyjny). Niezależnie od tego, czy odległość, ściany, mobilność, zakłócenia lub coś innego powoduje niestabilne warunki kanału. Niskie szybkości transmisji danych mogą pozwolić Ci na utrzymanie połączenia Wi-Fi.
Mimo to, gdy używane są różne szybkości transmisji danych, czas antenowy używany przez każde urządzenie Wi-Fi zaczyna się zmieniać. Zasadniczo, ponieważ Wi-Fi wykorzystuje komunikację półdupleksową (tylko jedno urządzenie może nadawać na raz), cały używany kanał Wi-Fi traci pojemność danych, ponieważ ruch o niskiej szybkości transmisji danych zajmuje więcej czasu antenowego podczas przesyłania tej samej ilości danych, co urządzeń korzystających z wyższych szybkości transmisji danych.
Gdy urządzenia Wi-Fi nie są połączone, cały czas wysyłają żądania sondy, ponieważ szukają znanego połączenia Wi-Fi do użycia. Następnie, gdy punkt dostępowy będący częścią jednej z sieci, których sonduje urządzenie klienckie, otrzyma żądanie sondy, odpowiada z informacjami takimi jak identyfikator SSID, typ obsługiwanych technologii 802.11, obsługiwane szybkości transmisji danych itp. i rozpoczyna się proces połączenia Wi-Fi. Ta technologia została zaprojektowana tak, aby Twoje urządzenia mogły łączyć się z dowolnymi znanymi sieciami Wi-Fi (domowymi, biurowymi itp.) bez konieczności ręcznej interwencji. W międzyczasie, gdy urządzenia Wi-Fi są już podłączone do punktu dostępowego, wysyłają ramki żądania sondy tylko wtedy, gdy zainicjowały proces roamingu. W tym przypadku żądania sondy są używane do znalezienia nowego punktu dostępowego, z którym można się połączyć.
Ilość urządzeń a wydajność roamingu
Problem z tą metodologią polega na tym, że ramki żądania sondowania zawsze wykorzystują transmisje o niskiej szybkości transmisji danych, więc skumulowany czas antenowy zajmowany przez żądania sondujące wysyłane przez niepołączone urządzenia może często być większy niż skumulowany czas antenowy zajmowany przez dane sieciowe.
Jak więc dowiedzieć się, czy liczba żądań sondujących generowanych przez niepołączone urządzenia Wi-Fi wpływa na wydajność roamingu Twojej sieci? Odpowiedź jest prosta, potrzebujesz tylko narzędzia, które pozwoli Ci śledzić żądania sondy. Analizując środowisko Wi-Fi pod kątem przeciążenia Probe Request, zwykle najlepiej szukać rosnących liczb. Jeśli numery żądań sondy urządzenia stale rosną, oznacza to, że to urządzenie jest przyczyną problemu. Jeśli wiele urządzeń wykazuje rosnącą liczbę żądań sondy, wymagane będzie rozwiązanie wyższego poziomu.
Problemy z niepołączonymi urządzeniami wpływające na proces roamingu są zwykle rozwiązywane przez podłączenie tych urządzeń do sieci gościnnej. Jak wspomniano wcześniej, podłączone urządzenie nie korzysta z tak wielu ramek żądań sondy, dlatego najlepszym sposobem na złagodzenie problemu jest zachęcanie użytkowników do łączenia się z siecią Wi-Fi dla gości.
Podsumowanie
Problemy z roamingiem Wi-Fi nie muszą być trudne do zidentyfikowania i rozwiązania. Z właściwymi narzędziami i odrobiną wiedzy, powinieneś być w stanie rozwiązać problemy z roamingiem Wi-Fi szybko i łatwo. Dlatego NetAlly stara się dostarczać najlepsze narzędzia do rozwiązywania problemów z na rynku. Od narzędzi do badania, które pomogą Ci zidentyfikować problemy z zasięgiem, do oprogramowania lub podręcznych narzędzi do rozwiązywania problemów, które pozwolą Ci zidentyfikować nadmierne sondowanie, wykryć przeciążenie sieci, znaleźć problemy z konfiguracją i wiele więcej.