Zaznacz stronę
Formularz kontaktowy
Jeśli interesuje Cię nasza oferta, skorzystaj z formularza i zadaj pytanie naszemu specjaliście.

Zarządzanie usługami informatycznymi

ITSM – Zarządzanie usługami inormatycznymi

Systemy Zarządzania Usługami Informatycznymi (ITSM – IT Service Management) pozwalają na specyficzne podejście do zarządzania informatyką w przedsiębiorstwie zorientowane na procesy. Zespoły zajmujące się systemami ITSM powinny otrzymywać właściwe informacje z innych narzędzi, aby szybko orientować się w sytuacji i rozwiązywać problemy. Systemy ITSM udostępniają opcje integracji i rozwoju umożliwiające uzyskanie wymaganych informacji oraz łączenie się z innymi narzędziami. Szybko tworzą nowe interfejsy użytkownika, panele kontrolne, reguły biznesowe i inne obiekty, aby w prosty sposób modyfikować standardowe narzędzia i dodawać nowe funkcje. Pozwalają również na przekształcenie działów informatycznych w grupy usługowe, oferujące elastyczne, niezawodne i wysokiej jakości usługi informatyczne. Jednocześnie pozwalając na osiągnięcie maksymalnych korzyści z inwestycji w działy IT. Podsumowując systemy ITSM ułatwiają planowanie, tworzenie, świadczenie oraz ciągłe podnoszenie jakości usług informatycznych.

Oferowane przez nas oprogramowanie to najbardziej przystępny cenowo, elastyczny i kompletny system ITSM zoptymalizowany do działania w chmurze, który jest dostępny na rynku. Pozwala na automatyzację i przepływy działań, eliminując przy tym kosztowne procesy ręczne. System ITSM zaprojektowany pod kątem łatwości skalowania i dostosowywania do potrzeb biznesowych. Jest doskonałym wyborem niezależnie od tego, czy potrzebujesz rozwiązania do obsługi helpdesku – serwis desku, czy do realizacji bardziej zaawansowanych i zgodnych z zaleceniami ITIL procesów zarządzania usługami. Przedstawiony system ITSM jest zoptymalizowany pod kątem pracy w chmurze. Jest najbardziej elastycznym i kompletnym w dziedzinie systemów zarządzania usługami informatycznymi, które są dostępne na rynku. Posiada zautomatyzowane przepływy pracy, które pozwalają wyeliminować kosztowne procesy ręczne, co prowadzi do usprawnienia działalności biznesowej, poprawy jej zgodności z przepisami i zwiększenia poziomu bezpieczeństwa.

ITAM – Zarządzanie zasobami IT 

Zarządzanie Zasobami IT (ITAM), czyli w skrócie znajomość stanu zasobów firmy od momentu ich zakupu do wycofania z użycia, ma kluczowe znaczenie z punktu widzenia obniżania kosztów działania i podnoszenia produktywności. Posiadanie systemu do zarządzania zasobami informatycznymi ułatwia zarządzanie licencjami, gwarancjami i kontraktami z dostawcami. Możliwość raportowania oraz stały dostęp do aktualnych informacji umożliwia lepsze planowanie, budżetowanie i raportowanie. Stosowanie rozwiązań IT Asset Management (ITAM) pozwala maksymalnie wykorzystać możliwości sprzętu i oprogramowania.

Zarządzanie zasobami informatycznymi to nie tylko śledzenie produktów i działań. Istotne jest, aby zarządzać zasobami IT w całym okresie ich eksploatacji i mieć pewność, że nie zaczynają popadać w zapomnienie, tracić swoje właściwości lub ulegać zniszczeniu. Normalizowanie, wykrywanie i odzyskiwanie zasobów informatycznych pozwala uniknąć ryzyka strat finansowych wynikających z posiadania sprzętu i oprogramowania, nad którymi nie ma kontroli.

Praktyki oparte o ITIL4 w oferowanym oprogramowaniu ITSM 

Zarządzanie Dostępnością
Pomiary i Raportowanie
Zarządzanie Problemami
Zarządzanie Projektami
Zarządzanie Relacjami
Zarządzanie Publikacjami
Zarządzanie Ryzykiem
Monitorowanie i Zarządzanie Zdarzeniami
Zarządzanie Katalogiem Usług
Zarządzanie Finansami Usług
Zarządzanie Poziomem Usług
Zarządzanie Zdolnościami i Wydajnością
Zarządzanie Zgłoszeniami
Walidacja i Testowanie Usług
Zarządzanie Wiedzą
Zarządzanie Dostawcami
Zarządzanie Zmianą
Zarządzanie Żądaniami
Zarządzanie Wdrożeniem
Zarządzanie Opiniami
Zarządzanie Incydentami
Zarządzanie Bezpieczeństwem Informacji.

SAM – Zarządzanie zasobami oprogramowania 

SAM (Software Asset Management) to działanie biznesowe, które obejmuje zarządzanie i optymalizację zakupu, instalacji i wdrożenia, konserwacji, wykorzystania oraz usuwania aplikacji oprogramowania w firmie. Zadaniem SAM określanym przez zestaw szczegółowych praktyk dotyczących działań IT (ITIL) jest efektywne zarządzanie, ochrona i kontrola naszego oprogramowania.

Dla kogo jest technologia SAM

SAM jest szczególnie ważny dla dużych korporacji w zakresie redystrybucji licencji i zarządzania ryzykiem prawnym związanym z posiadaniem i aktualizacją oprogramowania. Aplikacje typu SAM same śledzą wygaśnięcie licencji, co pozwala naszej firmie działać bez przerwy i zgodnie z przepisami dotyczącymi zgodności oprogramowania, może być to ważne w kontekście regulacji prawnych związanych z naruszeniami umów licencyjnych.

Często rozwiązania SAM są częścią szerszego pakietu służącego do zarządzania zasobami IT ITAM. Wtedy moduł ITAM obejmuje nadzór zarówno nad użytkowanym oprogramowaniem, jak i całym sprzętem składającym się na komputery, monitory, skanery dokumentowe, drukarki i sieci informatyczne. Rozwiązanie ITAM/SAM powinno na bieżąco robić inwentaryzacje aplikacji w celu ustalenia dokładnej liczby używanych licencji, oraz porównania tej informacji z liczbą zakupionych już licencji i sposobu korzystania z nich.

Strategiczne cele wdrożeń systemów zarządzania SAM

  • Zmniejszenie kosztów użytkowania oprogramowania oraz pomocy technicznej.
  • Pełna zgodność ze standardami dotyczącymi użytkowania oprogramowania.
  • Zwiększenie dostępu i produktywności pracowników do aplikacji.
  • Wdrożenie procesów automatyzacji przy użytkowaniu oprogramowania
  • Ustanowienie procedur związanych z zakupem, dokumentacją, wdrażaniem, użytkowaniem i wycofywaniem oprogramowania

Sens wdrożenia oprogramowania SAM, dla wielu organizacji jest skoncentrowany na właściwym użytkowaniu licencji oraz zrównoważeniu liczby zakupionych licencji z liczbą faktycznie zużytych lub wykorzystanych licencji. Organizacja najczęściej też chce mieć pewność że korzystanie z zainstalowanego oprogramowania jest zgodne z warunkami umowy licencyjnej producenta. Wdrożenia te mają też dodatkowe zadanie zminimalizować piractwo komputerowe oraz przygotować raporty w przypadku audytu przeprowadzonego przez dostawcę oprogramowania lub organizacje ochrony praw autorskich np. BSA. 
 

Technologie wspierające procesy SAM

  • Inwentaryzacja oprogramowania – aplikacja inteligentnie odnajduje oprogramowanie zainstalowane na komputerach, zbiera informacje o zainstalowanych aplikacjach.
  • Zarządzanie licencjami – to inteligentne repozytorium naszych uprawnień licencyjnych, które można następnie uzgadniać z posiadanymi danymi o oprogramowaniu.
  • Pomiar zużycia oprogramowania – są to narzędzia, które monitorują wykorzystanie aplikacji, mogą one również egzekwować zgodność w czasie rzeczywistym dla aplikacji licencjonowanych na podstawie zużycia.
  • Kontrola aplikacji – pozwalają wprowadzić ograniczenia, takie jak: przez kogo  oprogramowanie może być uruchamiane na komputerze, aby uniknąć zagrożeń niewłaściwego wykorzystania.
  • Wdrażanie aplikacji – technologia ta pozwala na automatyczną instalacje i wdrażanie nowego oprogramowania.
  • Zarządzanie poprawkami – automatyzacja przy pobieraniu i instalacji poprawek oprogramowania, zapewnia to, że komputery są aktualne.

Oferowane rozwiązania ITAM / SAM

Rozwiązanie oparte na oprogramowaniu Matrix42/Efecte ITAM (IT Asset Management)  składa się z modułów do zarządzania zasobami informatycznymi. System umożliwia śledzenie zasobów IT, by maksymalnie zwiększyć korzyści z ich posiadania. Ułatwia również definiowanie własnych przepływów pracy oraz wdrażanie gotowych do użycia procesów. Rozwiązanie umożliwia wgląd w stan zarządzanych zasobów informatycznych. Zasobami tymi są oprogramowanie oraz sprzęt, mogą to być zasoby serwera oraz wirtualne bądź chmurowe. Platforma ta nieustannie wykrywa, identyfikuje i eliminuje zagrożenia bezpieczeństwa, nawet zanim użytkownicy się o nich dowiedzą. Zapewnia również wgląd w środowisko oprogramowania i wydatki na aplikacje, umożliwiając optymalizację wydajności zasobów informatycznych. Jednym z ważnych modułów platformy jest obsługa komunikacji z dostawcami oprogramowania, w celu monitorowania nowych zakupów i do opracowywania dokładnego obrazu posiadanych licencji na podstawie dostępnych danych (License Optimizer). Inny moduł służy do zarządzania zasobami sprzętowymi (Asset Manager) i został zaprojektowany, aby zarządzać całym cyklem życia systemów informatycznych od momentu ich zakupu do wycofania z użycia.

Ta grupa produktów opiera się na rozwiązaniach firmy:

Matrix42 (Efecte)

Osoby kontaktowe:

Jakub Bala

Product Manager
tel. +48 609 807 177
j.bala@stovaris.pl

Marcin Cichecki

Sales Director
tel. +48 502 278 697
m.cichecki@stovaris.pl