Systemy obrazowania do kontroli ruchu lotniczego

Systemy, które wspomagają pracę kontrolerów ruchu lotniczego są wyposażone w profesjonalne komponenty obrazowania i transmisji sygnałów, aby można było precyzyjnie kontrolować ruch lotniczy. Weryfikacją najwyższej ich jakości są stosowne certyfikaty branżowe. Kontrola ruchu lotniczego (ATC – Air Traffic Control) jest to działanie ustanowione dla zapobiegania niebezpiecznym zbliżeniom samolotów ze sobą, zarówno podczas fazy startu, lotu, jak i w postoju na lotnisku. Działania kontrolerów ruchu lotniczego mają też na celu uporządkowanie przepływu statków powietrznych. Kontrolę te można podzielić na grupy takie jak: kontrolę obszaru (ACC), kontrolę zbliżania (APP), kontrolę lotniska (TWR) oraz kontrolę ruchu naziemnego (GND).
Monitory do kontroli ruchu lotniczego
Specjalizowane monitory wchodzą w skład pełnego rozwiązania do kontroli ruchu lotniczego. Oprócz monitorów na wieże kontroli i stanowiska obsługi naziemnej, stosuje się szereg innych w pełni zaawansowanych systemów do transmisji sygnału o wysokiej rozdzielczości, ponieważ analiza obrazu w środowiskach ATC ma znaczenie wyjątkowo krytyczne w przestrzeni powietrznej.
Monitory które w pełni wspomagają pracę kontrolerów ruchu lotniczego są wyposażone w odpowiednie panele LCD z zaawansowaną elektroniką posiadają również pełną certyfikację zgodną z obowiązującym prawem (normy: EN550 32/35, FCC, KC, VCCI, UL 62368-1, CB IEC 62368-1).
Specjalizowane monitory Wide Corporation do kontroli ruchu lotniczego są stosowane w centrach i wieżach kontroli lotów. Firma zaprojektowała nowatorski system podświetlenia LED, który oferuje wiele nowych funkcji, takich jak jaśniejszy wyświetlacz, mniejsze zużycie energii, niskie promieniowanie cieplne oraz przyjazną dla środowiska eliminację rtęci w używanych wyświetlaczach. Większa jasność monitorów odpowiada ogólnemu trendowi w systemach kontroli ruchu lotniczego instalowanych w coraz jaśniejszych środowiskach. Ze względu na niskie promieniowanie cieplne wyświetlacz jest bez-wentylatorowy, co powoduje zmniejszenie poziomu hałasu w pomieszczeniach kontrolerów (wyższy komfort pracy) oraz mniejsze zakurzenie monitorów które mogło prowadzić do poważnych awarii. Oferowane monitory mają też obniżone parametry zużycia energii, co powoduje zmniejszenie całkowitego zużycia energii w całym środowisku ATC. Ma to ogromne znaczenie ponieważ systemy te pracują w trybie ciągłym 24/7, 365 dni w roku, a są ich dziesiątki na każdym lotnisku.
Lotniczo wojskowe monitory LCD
Oddzielną kategorią monitorów do kontroli i zapewnienia bezpieczeństwa w militarnych operacjach kontroli ruchu lotniczego (statków powietrznych) są wzmocnione monitory LCD klasy wojskowej, które zostały specjalnie zaprojektowane i dostosowane do pracy w trudnych warunkach bojowych (świadomość sytuacyjna), aby zwiększyć efektywność operacji lotniczych. Monitory te mają wytrzymałe przemysłowe wyświetlacze LCD, dostosowane do wymagań wojskowych, całkowicie metalową konstrukcję obudowy, przedni wielowarstwowy szklany panel z filtrami EMI. Systemy muszą być odporne na wibracje, zapylenie i bezawaryjnie pracować w szerokim zakresie temperatur i wilgotności. Smukła konstrukcja, umożliwia bezproblemową instalacje monitorów w mobilnych systemach kontroli o znaczeniu krytycznym dla operacji wojskowych.
Oferowane przez Stovaris lotniczo wojskowe monitory dla monitorowania przestrzeni powietrznej posiadają również pełną militarną certyfikację zgodną z obowiązującym przepisami o standardzie militarnym MIL-STD-810 oraz potrzebami armii krajowej będącej częścią sojuszu NATO (normy: MIL-STD-167-1 Typ I, MIL-STD-461E, CE102, RE101, RE102, CS101, CS114, CS116, RS101, RS103), Pozwala to na zwiększenie efektywności operacji lotniczych.
Rodzaje monitorów do ruchu lotniczego
- Monitory do centrów kontroli lotów– muszą być niezawodnym elementem systemu, wyświetlać obraz z dużą precyzją, niezależnie od prędkości statku powietrznego. Oprócz tradycyjnych systemów 2K2K oferowane są monitory o większych rozdzielczościach (i przekątnych), które mają możliwość wyświetlania dodatkowych, pomocniczych informacji na jednym ekranie za pomocą sterowania sygnałami video w czasie rzeczywistym.
- Monitory na wieże kontroli lotów– są wykorzystywane na wieżach kontroli ruchu na lotniskach. Ze względu na bardzo jasne środowisko pracy, monitory są wyposażane w panele LCD o dużej jasności, oraz dodatkowe filtry antyrefleksyjne poprawiające szczegółowość wyświetlanych obrazów. Dodatkowo wyposażone są w czujniki stabilizujące jasność i kompensujące wahania zmian temperatury otoczenia. Wszystkie te elementy mają pozytywny wpływ na komfort i funkcjonowanie w pracy kontrolerów.
- Monitory do zastosowań militarnych– są wykorzystywane w stacjonarnych i mobilnych systemach wojskowych, do monitorowania ruchu lotniczego oraz w obrazowaniu radarowym.
- Monitory lotu– są instalowane w kabinach pasażerskich samolotów, wyświetlając informacje o parametrach lotu: lokalizacja samolotu, odległość od lotniska docelowego, informacje o pogodzie w docelowej lokalizacji i podstawowe informacje o parametrach lotu. Śledząc pozycję samolotu na monitorach o wysokiej rozdzielczości, pasażerowie mogą lepiej zorientować się w bieżącej sytuacji. Monitory te stają się powszechne na rynku komercyjnym.
IP KVM dla kontroli ruchu lotniczego
Dzięki rozwiązaniu IP KVM można zwiększyć poziom operacji kontroli ruchu lotniczego. W czasach kiedy informacja jest jednym z najważniejszych elementów kontroli ruchu lotniczego na rynku, zastosowanie umiejętności kontrolerów ruchu lotniczego oraz komputerów o najnowocześniejszej technologii IP KVM wyłania się jako jedna z kluczowych innowacji i rewolucjonizuje sposób, w jaki dostawcy usług nawigacji lotniczej (ANSP) zarządzają i obsługują swoje systemy natężenia ruchu lotniczego na monitorach o wysokiej rozdzielczości.
Zastosowanie tej technologii oferuje możliwości zdalnego dostępu, umożliwiając bezproblemowy dostęp do wielu lokalizacji lotniskowych z centralnego punktu kontroli lotów oraz zarządzania przez kontrolerów ruchem lotniczym. To nie tylko usprawnia operacje, ale także umożliwia bardzo szybkie dostosowywanie się do trwającej ewolucji rozwiązań technologicznych na rynku lotniczym, na całym świecie. IP KVM zwiększa też bezpieczeństwo oraz zapewnia ochronę systemów i poufnych danych przed potencjalnymi zagrożeniami.
Zaawansowane funkcje stosowane w urządzeniach Adder IP KVM rozwiązują najważniejsze problemy rynku lotniczego, zakłócenia operacyjne, dbają o bezpieczeństwo oraz znacznie skracają przestoje systemów kontroli ruchu lotniczego, usług. IP KVM to inwestycja w celu osiągnięcia wyższej wydajności systemu, niezawodności i bezpieczeństwa w praktyce, w operacjach kontroli ruchu lotniczego na całym świecie.
Osoba kontaktowa:
Paweł Waszniewski
Product Manager
tel. +48 885 805 609
p.waszniewski@stovaris.pl