Zarządzanie środowiskami rozproszonymi
Innowacyjne i nowoczesne rozwiązania Lantronix do zarządzania infrastrukturą IT usprawniają zdalne zarządzanie infrastrukturą sieciową, serwerową i energetyczną w centrach danych oraz zdalnych oddziałach. Rozwiązanie Out-of-Band zapewnia ciągłość działania oraz bezpieczny i niezawodny dostęp. Biorąc pod uwagę wymagania współczesnego świata biznesu, wszystko poniżej niezawodności 24/7 jest uważane za awarię. Wyposażony w solidne zabezpieczenia, wiodący w branży, skalowalny sprzęt i intuicyjne narzędzia powodują, że zarządzanie infrastrukturą IT jeszcze nigdy nie było tak łatwe.
Lantronix proponuje innowacyjne rozwiązania z zakresu infrastruktury informatycznej. Urządzenia te pomagają ludziom i organizacjom rozwijać się, upraszczając operacje, optymalizując personel i proaktywnie rozwiązując problemy systemowe w celu zapewnienia ciągłości infrastruktury.
Od ponad 25 lat na całym świecie administratorzy sieci IT wybierają produkty marki Lantronix, w celu uzyskania dostępu, monitorowania i zarządzania swoimi sieciami firmowymi w dowolnym miejscu i czasie. Stovaris poleca następujące rozwiązania Lantronix: Lantronix SLC8000 Advanced Modular Console Manager – to pierwszy w branży, zaawansowany modułowy menedżer konsoli, który zapewnia bezpieczny i solidny, poza pasmowy (OOBM), zdalny dostęp oraz zarządzanie sprzętem IT. Dzięki zastosowaniu łatwych w wymianie dla użytkownika portów RS-232 i modułów USB o dużej gęstości, SLC 8000 umożliwia proste i efektywne kosztowo aktualizacje oraz wdrożenie w centrach danych i laboratoriach testowych.
SLC 8000 zapewnia dwukrotnie większą wydajność niż konkurencyjne produkty. Rozwiązanie Lantronix posiada skalowalną i elastyczną konstrukcję modułową oraz cechuje się dużą zgodnością z rozwiązaniami USB. Urządzenie pozwala administratorom IT łatwo i szybko konfigurować 16-portowe moduły USB i RS-232 z obsługą „mix and match” do 48 portów. Serwer SLC 8000 jest łatwy w instalacji, posiada intuicyjny interfejs użytkownika oraz ma wbudowane funkcje menu pomocy, które umożliwiają zapracowanym administratorom IT szybkie wdrożenie do działania. Urządzenie obsługuje jednocześnie do 15użytkownikow na port oraz 396 równoległych sesji na konsolę.
Zarządzanie out-of-band zmniejsza wskaźnik MTTR (średniego czasu naprawy) w rozproszonych środowiskach IT

Czynniki takie jak postępujący proces cyfryzacji, Internet Rzeczy i coraz większa decentralizacja urządzeń sprawiają, że przed działami IT pojawiają się zupełnie nowe wyzwania. Konieczne staje się m.in. zarządzanie rozproszonymi środowiskami sieciowymi w zdalnych biurach, zakładach produkcji i chmurach prywatnych, aby zapewnić stałą łączność i uniknąć wydatków, które pociągają za sobą awarie sieci. W większości przypadków odbywa się to w sposób centralny, z poziomu serwerowni zlokalizowanej w głównej siedzibie firmy. Problem polega jednak na tym, że w razie awarii sieci głównej (in-band) lub zerwania połączenia z Internetem nie ma się żadnego pola manewru – możliwości kontroli zdalnej są bowiem bardzo ograniczone. Zidentyfikowanie problemu z reguły wymaga wizyty technika, który dopiero na miejscu jest w stanie określić, jakie kroki należy podjąć (np. jakie części powinny zostać wymienione). Alternatywą jest zarządzanie typu out-of-band, które zapewnia dostęp do sprzętu IT w dowolnym momencie, bez względu na funkcjonalności i łączność lokalnej sieci.
Rozrastająca się sieć zdalnych biur pomaga zwiększyć strefę wpływów firmy i stanowi dowód jej prężnego rozwoju. Jednocześnie obsługa zdalnych infrastruktur IT przysparza wielu dodatkowych obowiązków administratorom sieci, którzy muszą zadbać o instalację i bieżące serwisowanie wszystkich rozproszonych aplikacji i serwerów, a także urządzeń sieciowych takich jak routery, przełączniki, rozwiązania do optymalizacji sieci WAN i zapory sieciowe. Do zadań działu IT należy również integrowanie zdalnych urządzeń z systemami centralnego zarządzania siecią, uwierzytelniania, autoryzacji oraz rachunkowości – tylko to zapewni odpowiednią kontrolę i bezpieczeństwo.
Rozproszona sieć z natury ma więcej słabych punktów i jest bardziej podatna na przestoje w pracy. Eksperci IT dyżurują w dużych oddziałach zdalnych, ale już nie w sklepach czy małych biurach sprzedaży – a to właśnie tam koszty wynikające z awarii sieci mogą osiągnąć olbrzymie kwoty.
Awaria sieci głównej – co robić, kiedy narzędzia in-band zawodzą
Korzystając z narzędzi do centralnego monitorowania i zdalnego dostępu do rozproszonych zasobów, administratorzy z powodzeniem zarządzają dziesiątkami czy nawet setkami lokalizacji. Do tego celu używa się zazwyczaj narzędzi in-band takich jak Telnet (Teletype Network), które opierają się na dostępności sieci. Oznacza to, że jakiekolwiek problemy techniczne lub błędy połączenia powodują brak dostępu do zdalnych lokalizacji.
Pojedyncza awaria sprzętowa może spowodować nawet kilkudniową przerwę w pracy. W takiej sytuacji na miejsce wysyła się technika, który nieraz jest w stanie rozwiązać problem w ciągu kilku minut, np. restartując urządzenie. Oczywiście czasem kwestia jest bardziej złożona, a naprawa wymaga więcej czasu i wysiłku. Tak czy inaczej podroż na miejsce awarii wiąże się ze stratą czasu zarówno serwisanta IT, jaki pracowników, którzy nie mają dostępu do kluczowych systemów i nie mogą wykonywać swoich obowiązków.
Nietrudno więc zrozumieć, dlaczego zarządzanie out-of-band jest tak atrakcyjnym rozwiązaniem dla administratorów rozproszonych sieci. Dzięki niemu mają kontrolę nad wszystkimi komponentami infrastruktury– nawet, gdy narzędzia in-band zawiodą.
Rozwiązania out-of-band z funkcją failover
Zasada jest prosta: urządzenia sieciowe mają porty szeregowe. Administratorzy mogą uzyskać dostęp do tych portów niezależnie od sieci głównej, aby zobaczyć status urządzenia. W przypadku niektórych zaawansowanych funkcji związanych z zarządzaniem (np. aktualizacji firmware’u) porty urządzenia są wręcz jedynym sposobem dostępu. Jeśli urządzenie przestanie odpowiadać, administrator ma możliwość zrobienia twardego resetu – wystarczy, że odłączy zasilanie.
Zarządzanie out-of-band pozwala zdalnie kontrolować i serwisować komponenty takie jak serwery, urządzenia WAN, urządzenia sieciowe i zasilacze, a także naprawiać związane z nimi problemy. Rozwiązania typu out-of-band wykorzystują funkcję failover, aby w razie awarii połączenia moc skomunikować się z konsolą administratora. Z reguły jest to szybkie połączenie komórkowe 4GLTE lub 3G. W miejscach, gdzie łączność bezprzewodowa sprawia problemy, można wykorzystać nieco wolniejsze połączenie modemowe.
Dzięki zarządzaniu out-of-band administratorzy mają pełny zdalny dostęp do kluczowych komponentów infrastruktury, takich jak przełączniki sieciowe, routery, PDU, zapory sieciowe czy narzędzia szyfrujące. W wielu przypadkach można całkowicie zrezygnować ze wsparcia technicznego na miejscu, a ewentualne problemy da się błyskawicznie rozwiązać wymieniając całe urządzenie lub jego odpowiednią część. W efekcie znacznie zmniejsza się wskaźnik MTTR, określający średni czas naprawy.
Ciągłość biznesowa dzięki automatycznemu monitorowaniu i rozwiązywaniu problemów
Zarządzanie out-of-band przydaje się nie tylko w przypadku nagłej awarii, ale także podczas codziennej pracy. Wszelkie problemy są automatycznie wykrywane i rozwiązywane zanim zakłócą lokalny ruch w sieci. Nowoczesne rozwiązania wyposaża się w system automatycznej odpowiedzi, który reaguje na awarie sieciowe, dostarczając wskazówki diagnostyczne i naprawcze dotyczące często występujących problemów. Dzięki temu można całkowicie zautomatyzować proste zadania – np. wykrycie routera, z którym nie ma kontaktu, powiadomienie administratora SMS-em lub emailem i zrestartowanie urządzenia. Ponadto konsolę out-of-band da się skonfigurować w taki sposób, by automatycznie wyłączała kluczowe urządzenia, jeśli zarejestruje zbyt wysoką temperaturę szafy rack lub jeśli nastąpi awaria zasilania UPS i poziom naładowania baterii spadnie poniżej określonej wartości.
Wirtualny administrator sprzętu
Procesy samodzielnej naprawy przeprowadzane są w oparciu o specjalne skrypty, bez konieczności ingerencji ze strony użytkownika. Pozwala to monitorować niemal całą infrastrukturę, w tym zasilanie oraz parametry środowiska (temperaturę, wilgotność, obecność dymu, wibracje) mierzone za pomocą podłączonych czujników. W efekcie infrastruktura działa tak, jakby w każdej zdalnej lokalizacji znajdował się wirtualny administrator sprzętu, a ryzyko błędów ludzkich czy cyfrowego sabotażu jest ograniczone do minimum. Rozwiązania takie jak M2M, chmury obliczeniowe i Internet Rzeczy sprawiają, że infrastruktury IT stają się coraz bardziej złożone. Kluczowe staje się więc szybkie identyfikowanie i rozwiązywanie wszelkich nieprawidłowości. Dzięki bezpiecznemu, zdalnemu dostępowi out–of-band do serwerów, urządzeń WAN, urządzeń sieciowych i zasilaczy można to zrobić zanim problemy sprzętowe przeszkodzą użytkownikom w pracy. Koszty narzędzi, które umożliwiają administratorom centralne zarządzanie infrastrukturą i monitorowanie statusu urządzeń, z reguły zwracają się już po pierwszej awarii, kiedy udaje się uniknąć kilku godzin przestoju i wydatków związanych z naprawą.
